Niemand heeft zin om het wiel opnieuw uit te vinden, toch? Zeker als het gaat om het inzetten van zorgtechnologie, is efficiëntie van groot belang. Daarom hebben steeds meer zorgorganisaties hun eigen uitleenservice, waarbij hun collega’s digitale hulpmiddelen zoals de BelevenisTafel uitgebreid kunnen testen. Deze maand vertelt Innovatiecentrum Amarant Imagine hoe je hiermee een wereld van verschil maakt!
Denise de Leeuw is innovatieadviseur bij Amarant, een functie die ze met veel enthousiasme combineert met haar rol als begeleider. “Samen met mijn collega’s van het innovatieteam zorg ik ervoor dat nieuwe zorgtechnologie goed werkt in de praktijk. We praten met zorgmedewerkers en cliënten om te horen waar ze tegenaan lopen en helpen bij het invoeren van nieuwe technologieën. Zo proberen we maatwerk te leveren, want geen twee hulpvragen zijn hetzelfde.”
In plaats van standaardoplossingen te bieden voor bepaalde zorgvragen, kijkt het innovatieteam nauwkeurig naar de specifieke behoeften van elke cliënt. Waarom is dit zo belangrijk? “Er zijn natuurlijk veel nieuwe producten, maar elke cliënt, elke zorgvraag is anders. Ieder persoon heeft immers andere behoeften en andere voorkeuren. Door goed te kijken naar de individuele hulpvraag, kunnen we precies datgene aanbieden wat iemand verder helpt. Soms hoeft dat niet eens zorgtechnologie te zijn, maar is iemand meer gebaat bij iets anders.”
Laagdrempelig een zorginnovatie uitproberen, dat is het grote voordeel van een uitleenservice. Wist je dat je de BelevenisTafel ook via een proefplaatsing uitgebreid kunt testen?
Zorgtechnologie lenen via de uitleenservice
Het team bestaat uit zes deskundigen en organiseert regelmatig inspiratiesessies op de locaties van Amarant. Daarnaast is er intensief contact met de werkvloer. “We willen een brug slaan tussen de medewerkers en de zorgtechnologie die we hier beschikbaar hebben. Het is onze bedoeling dat zoveel mogelijk werknemers kennismaken met al die geweldige producten die we aanbieden.”
“Collega’s kunnen via de uitleenservice digitale hulpmiddelen, zoals de BelevenisTafel, een maand lang uitproberen. We hebben pas een tweede tafel aangeschaft, zodat nog meer mensen de kans krijgen om ‘m te testen. Vinden ze de tafel na die maand zo leuk dat ze ‘m niet meer willen missen? Dan geven we graag advies over hoe ze die kunnen aanschaffen.”
Denise beschouwt haar werk als innovatieadviseur als buitengewoon boeiend en waardevol. “Je bent de schakel tussen zorg en innovatie. Je werkt met cliënten én helpt mee aan de groei van kennis rondom zorgtechnologie. Het is belangrijk dat medewerkers weten hoe ze zorginnovaties kunnen inzetten voor warme zorg en hoe ze met technologie moeten omgaan. Ik vind het prachtig dat ik aan dit doel mag bijdragen.”