Afstuderen met BelevenisTafel

Pernilla Kuiper studeert af met interactief project voor Staatsbosbeheer

Pernilla Kuiper studeert af met interactief project voor Staatsbosbeheer

“Ik ben Pernilla Kuiper – 22 jaar – en voor mijn studie Communication & Multimedia Design aan de Hanzehogeschool in Groningen ben ik op zoek naar een afstudeerplek!” Met deze oproep op LinkedIn sleepte Pernilla een boeiend en interactief project binnen van Buitencentrum Drents-Friese Wold.

Pernilla zit in het laatste jaar van de opleiding Communication & Multimedia Design van de Hanzehogeschool en is een kei geworden in het ontwerpen van interactieve media die helemaal is afgestemd op wat gebruikers willen. Voor haar afstudeerproject was ze op zoek naar een interessante, digitale  klus voor een specifieke doelgroep. “Tijdens de studie leer je om vanuit een  probleemstelling een digitaal product te ontwerpen. Dat kan van alles zijn, zoals een slim horloge dat senioren helpt om meer te bewegen of een app om voedselverspilling tegen te gaan.”

Manager Harry Dekker van Buitencentrum Drents-Friese Wold had wel oren naar haar afstudeerproject, aldus de enthousiaste studente. “Het bezoekerscentrum wilde de betrokkenheid en beleving van jonge gezinnen vergroten. Met dit idee in mijn achterhoofd heb ik een belevingsplan opgesteld én een interactieve kaart gemaakt voor op hun BelevenisTafel. De kaart brengt nuttige informatie over het gebied op een aantrekkelijke manier samen voor jonge gezinnen.” 

Veel contact met de doelgroep

Pernilla ontwierp de digitale kaart met klikpunten in ons programma MapMaker. “Aan het maken van de kaart ging een hoop voorbereiding aan vooraf, omdat hij naadloos moest aansluiten bij de doelgroep. Wat willen kinderen en hun ouders graag weten over het gebied? Welke informatie missen ze nog? Maar ook; van welke stijl houden ze? Want een kaart die je maakt voor kinderen moet natuurlijk wel illustratief zijn.”

Om net dat beetje extra uit MapMaker te kunnen halen, dook ze wat dieper in het programma. “Ik heb er een bijzondere draai aan kunnen geven, zodat ik kon werken met aantrekkelijke details zoals een icoontje van een kabouter bij het kabouterpad. Het is een heel illustratieve kaart geworden die kinderen, maar ook hun ouders erg aanspreekt.”

Visueel en overzichtelijk

Inmiddels is de kaart van Pernilla uitgebreid getest door de doelgroep en de reacties zijn zeer positief. “Tijdens de tests hoorde ik ouders vaak zeggen: ‘Oh, ik wist niet dat dit ook in het Drents-Friese Wold was, dat kunnen we de volgende keer bezoeken!’” En dat is precies wat je wil met zo’n kaart, dat mensen geïnspireerd raken om terug te komen naar het gebied. Om die reden heb ik er ook voor gekozen om vooral een sfeerbeeld neer te zetten met mooie foto’s en beknopte informatie.”

Heeft Pernilla nog tips voor organisaties die zelf een visueel aantrekkelijke kaart willen ontwerpen met MapMaker? “Ik denk dat het essentieel is dat je eerst in contact komt met je doelgroep en alles aanpast aan hun wensen en voorkeuren. Dan voorkom je dat je werk verloren gaat. Houd de kaart bovendien lekker visueel en maak niet de fout om te veel informatie te willen overbrengen. Maak je de kaart te complex, dan raak je namelijk algauw het overzicht kwijt.”

“Ik ben Pernilla Kuiper – 22 jaar – en voor mijn studie Communication & Multimedia Design aan de Hanzehogeschool in Groningen ben ik op zoek naar een afstudeerplek!” Met deze oproep op LinkedIn sleepte Pernilla een boeiend en interactief project binnen van Buitencentrum Drents-Friese Wold.

Pernilla zit in het laatste jaar van de opleiding Communication & Multimedia Design van de Hanzehogeschool en is een kei geworden in het ontwerpen van interactieve media die helemaal is afgestemd op wat gebruikers willen. Voor haar afstudeerproject was ze op zoek naar een interessante, digitale  klus voor een specifieke doelgroep. “Tijdens de studie leer je om vanuit een  probleemstelling een digitaal product te ontwerpen. Dat kan van alles zijn, zoals een slim horloge dat senioren helpt om meer te bewegen of een app om voedselverspilling tegen te gaan.”

Manager Harry Dekker van Buitencentrum Drents-Friese Wold had wel oren naar haar afstudeerproject, aldus de enthousiaste studente. “Het bezoekerscentrum wilde de betrokkenheid en beleving van jonge gezinnen vergroten. Met dit idee in mijn achterhoofd heb ik een belevingsplan opgesteld én een interactieve kaart gemaakt voor op hun BelevenisTafel. De kaart brengt nuttige informatie over het gebied op een aantrekkelijke manier samen voor jonge gezinnen.” 

Veel contact met de doelgroep

Pernilla ontwierp de digitale kaart met klikpunten in ons programma MapMaker. “Aan het maken van de kaart ging een hoop voorbereiding aan vooraf, omdat hij naadloos moest aansluiten bij de doelgroep. Wat willen kinderen en hun ouders graag weten over het gebied? Welke informatie missen ze nog? Maar ook; van welke stijl houden ze? Want een kaart die je maakt voor kinderen moet natuurlijk wel illustratief zijn.”

Om net dat beetje extra uit MapMaker te kunnen halen, dook ze wat dieper in het programma. “Ik heb er een bijzondere draai aan kunnen geven, zodat ik kon werken met aantrekkelijke details zoals een icoontje van een kabouter bij het kabouterpad. Het is een heel illustratieve kaart geworden die kinderen, maar ook hun ouders erg aanspreekt.”

Visueel en overzichtelijk

Inmiddels is de kaart van Pernilla uitgebreid getest door de doelgroep en de reacties zijn zeer positief. “Tijdens de tests hoorde ik ouders vaak zeggen: ‘Oh, ik wist niet dat dit ook in het Drents-Friese Wold was, dat kunnen we de volgende keer bezoeken!’” En dat is precies wat je wil met zo’n kaart, dat mensen geïnspireerd raken om terug te komen naar het gebied. Om die reden heb ik er ook voor gekozen om vooral een sfeerbeeld neer te zetten met mooie foto’s en beknopte informatie.”

Heeft Pernilla nog tips voor organisaties die zelf een visueel aantrekkelijke kaart willen ontwerpen met MapMaker? “Ik denk dat het essentieel is dat je eerst in contact komt met je doelgroep en alles aanpast aan hun wensen en voorkeuren. Dan voorkom je dat je werk verloren gaat. Houd de kaart bovendien lekker visueel en maak niet de fout om te veel informatie te willen overbrengen. Maak je de kaart te complex, dan raak je namelijk algauw het overzicht kwijt.”

Beleef

de

BelevenisTafel

bij u

op locatie

Meld u hier aan om de BelevenisTafel te ervaren

Zorg

Samen leren, samen spelen. Een unieke ervaring op eigen niveau. Van LVB tot EMB.

Zorg

Beleef het hier

Museum

Een interactieve ontdekkingstocht door uw museum. Leerzaam, maar vooral leuk!

Museum

Beleef het hier

Bibliotheek

Op speelse wijze leren en ervaren. Een ontmoetingsplek in uw bibliotheek.

Bibliotheek

Beleef het hier